پیام ولی، شهروند بهائی، در دادگاه به اتهام “نشر اکاذیب” تفهیم اتهام شد

پیام ولی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام جدید پیام ولی، شهروند بهائی ساکن کرج، در شعبه سوم دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی نریمانی برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای ولی که هم‌اکنون در حال تحمل دوران محکومیت خود در زندان قزلحصار کرج است، در این جلسه به اتهام “نشر اکاذیب” که در دوران حبس به وی تفهیم شده بود، از خود دفاع کرد.

این پرونده جدید در حالی برای پیام ولی تشکیل شده که او پیش‌تر به اتهامات “همکاری با دول متخاصم”، “اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر” و “تبلیغ علیه نظام” به حبس تعزیری محکوم شده است.

مجموع احکام صادره برای این شهروند بهائی ۹ سال و ۹ ماه حبس است که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، شش سال از آن قابل اجرا خواهد بود.

شایان ذکر است که اتهامات مطرح شده علیه پیام ولی از جمله “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی” و “تحریک و اغوا برای ایجاد اغتشاش در فضای مجازی” مغایر با اصول آزادی بیان و حقوق بشر است.

نهادها و فعالان حقوق بشر با اشاره به پرونده‌های متعدد قضایی علیه بهائیان در ایران، این اقدامات را تداوم سرکوب سیستماتیک این اقلیت مذهبی دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط پیام ولی و دیگر بهائیان زندانی شده است.

بازداشت و روند قضایی پیام ولی، بار دیگر نقض گسترده حقوق بشر در ایران، به ویژه حقوق اقلیت‌های مذهبی، را به نمایش می‌گذارد.

بهائیان در ایران بزرگترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان در کشور هستند. جمعیت آنها بین ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می شود. بهائیان در ایران با تبعیض و آزار و اذیت گسترده ای روبرو هستند. آنها از حقوق اولیه مانند آزادی مذهب، آزادی بیان و آزادی اجتماع محروم هستند.

بهائیان در ایران اجازه ندارند آزادانه به دین خود عمل کنند. آنها نمی توانند در مراسم مذهبی خود شرکت کنند، فرزندان خود را در مدارس بهائی آموزش دهند یا اماکن عبادت خود را بسازند. بهائیان همچنین از بسیاری از مشاغل دولتی و فرصت های آموزشی محروم هستند.

بهائیان در ایران بارها مورد آزار و اذیت و خشونت قرار گرفته اند. آنها مورد ضرب و شتم، دستگیری و حبس قرار گرفته اند. اموال آنها مصادره شده و خانه هایشان ویران شده است. برخی از بهائیان حتی کشته شده اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید