آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۱ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۱ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۱ خرداد

ــ وکیل ساسان چمن‌آرا، خواننده‌ی معترض، خبر داد که موکل او پس از آزادی از زندان مدت‌هاست به نوعی بیماری خودایمنی مبتلا شده است.

ــ امان جلالی‌نژاد، معلم اهل زاهدان، که از زمان بازداشت در بیستم فروردین هم‌چنان بلاتکلیف در زندان شیبان اهواز به سر برده است پس از چند روز نگهداری در قرنطینه به بند امنیتی این زندان بازگردانده شد.

شنبه ۱۲ خرداد

ــ محسن عمرانی، عضو کانون صنفی معلمان استان بوشهر، بار دیگر برای ارائه‌ی دفاعیات خود پیش از صدور حکم به دادگاه انقلاب این شهر فراخوانده شد. از اتهام‌های منتسب به او اطلاعی در دست نیست.

یکشنبه ۱۳ خرداد

ــ آتنا فرقدانی، کارتونیست و فعال مدنی، به‌رغم گذشت بیش از پنجاه روز از زمان بازداشت کماکان بلاتکلیف در زندان اوین به ‌سر می‌برد و ممنوع‌الملاقات است.

ــ حسن باقری‌نیا، استاد اخراجی دانشگاه حکیم سبزواری، در پی مراجعه به بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب مشهد به اتهام «توهین به رهبر» بازداشت شد.

دوشنبه ۱۴ خرداد

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اسامی چهار روزنامه‌نگار زندانی در ایران را بدین ترتیب منتشر کرد: کامیار فکور، ویدا ربانی، روح‌اله نخعی و پریسا صالحی.

سه‌شنبه ۱۵ خرداد

ــ حسین شنبه‌زاده، مترجم و ویراستار و فعال شبکه‌های اجتماعی، بازداشت شد.

ــ انجمن آزادی اسلو، در شانزدهمین نشست خود جایزه بین‌المللی سالانه‌ی «هاول» را به خاطر «مخالفت خلاقانه» و «شجاعت در مبارزه برای حقوق بشر» به توماج صالحی اهدا کرد.

چهارشنبه ۱۶ خرداد

ــ دادستان عمومی و انقلاب اردبیل مدعی شد که حسین شنبه‌زاده، ویراستار و مترجم، به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل در پوشش فعالیت ویراستاری» بازداشت شده است.

ــ سالار طاهرافشار، فعال آذربایجانی، که به اتهام «معاونت در فعالیت تبلیغی علیه نظام» (در همراهی با میلاد جلیلی) به ۶ ماه حبس محکوم شده بود پس از احضار به اجرای احکام تبریز بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

ــ دادستانی تهران برای حسین پاکدل، مجری پیشین تلویزیون، به دلیل انتشار مطلبی در اینستاگرام خود به اتهام «بر هم زدن امنیت روانی جامعه و هتاکی» پرونده تشکیل داد.

پنجشنبه ۱۷ خرداد

ــ هیئت نظارت بر مطبوعات در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری با دستورالعملی تمامی رسانه‌های دیداری و شنیداری و شبکه‌های مجازی را تهدید کرد که انتشار هرگونه محتوا برای «تحریم و کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب و تحصن» مصداق «محتوای مجرمانه» است و مشمول مجازات تعطیلی نشریه یا رسانه (از یک تا سه‌ماه) و شلاق (تا هفتادوچهار ضربه) برای مدیر و نویسنده‌ی آن خواهد شد.

ــ میلاد جلیلی، خواننده‌ی رپ، که به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» از طریق اجرای موسیقی رپ سیاسی در دادگاه انقلاب تبریز به ٨ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود پس از احضار به اجرای احکام این شهر بازداشت و به زندان تبریز منتقل شد.

ــ حکم اعدام و ۱۶ سال حبس برای محمد خضرنژاد، روحانی کُرد اهل سنت، به اتهام‌هایی چون «اقدام علیه امنیت ملی»، «افساد فی‌الارض» و «تبلیغ علیه نظام» در دیوان عالی کشور تأیید شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید