هشت روز از بازداشت هەتاو اکرمی می‌گذرد و او همچنان در بلاتکلیفی است

هەتاو اکرمی

هەتاو اکرمی، از اعضای خانواده مهران اکرمی، از جانباختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران، علیرغم گذشت بیش از یک هفته از زمان دستگیری، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم اکرمی که در خارج از کشور زندگی می‌کرد، برای شرکت در مراسم عروسی یکی از بستگان خود به بوکان سفر کرده بود روز جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

او به دلیل فعالیت‌های مجازی خود در زمینه انتقاد از حکومت و دادخواهی برای خون پسرعمویش، مهران اکرمی، مورد توجه نهادهای امنیتی قرار گرفته بود.

نیروهای امنیتی با یورش به منزل مسکونی خانم اکرمی، او را به طرز خشونت‌آمیزی بازداشت و منزل را مورد تفتیش قرار داده و اقدام به ضبط لوازم شخصی و الکترونیکی وی کرده‌اند.

همچنین پس از بازداشت، صفحه اینستاگرام خانم اکرمی نیز توسط نهادهای امنیتی از دسترس خارج شده است.

تاکنون از سرنوشت و مکان دقیق بازداشت خانم اکرمی و همچنین اتهامات انتسابی به او اطلاعی در دست نیست.

مهران اکرمی، پسر عموی هەتاو اکرمی، در آبان ماه ۱۴۰۱ در سقز بازداشت و در اسفند ماه همان سال بر اثر شکنجه توسط ماموران اطلاعات سقز جان خود را از دست داد.

آثار شکنجه بر روی پیکر مهران اکرمی مشهود بود که شامل شکستگی در ناحیه سر، کبودی صورت و خونریزی از بینی، گوش و چشم چپ او می‌شد.

بازداشت هەتاو اکرمی، بار دیگر سرکوب و خفقان اعمال شده توسط جمهوری اسلامی بر مخالفان و خانواده جانباختگان اعتراضات را به نمایش می‌گذارد.

اتهامات مطرح شده علیه هەتاو اکرمی هنوز در دادگاه اثبات نشده و او از حق برائت تا اثبات جرم برخوردار است.

بازداشت افراد بدون حکم قضایی و عدم رعایت حقوق اولیه آنها در بازداشت، نقض آشکار قانون و حقوق بشر است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید