روحانی کُرد به اتهام “افساد فی الارض” به اعدام محکوم شد

ماموستا محمد خضرنژاد

دیوان عالی کشور حکم اعدام و ۱۶ سال حبس ماموستا محمد خضرنژاد، روحانی کُرد اهل بوکان را که پیشتر توسط دادگاه انقلاب ارومیه صادر شده بود، عینا تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماموستا خضرنژاد به اتهاماتی از جمله “افساد فی الارض”، “اقدام علیه امنیت ملی” و “تبلیغ علیه نظام” به اعدام محکوم شده است.

دلایل صدور حکم اعدام، اعترافات اجباری، ارتباط با گروه‌های تندرو مذهبی، لیدری اعتراضات بوکان و خسارات وارده به امکان عمومی عنوان شده است.

ماموستا خضرنژاد در دادگاه تمامی اتهامات را رد و به حکم صادره اعتراض کرده بود. او همچنین در مدت بازداشت سه ماه و نیم در سلول انفرادی مورد شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته بود.

بازداشت ماموستا خضرنژاد در آبان ۱۴۰۱ پس از سخنرانی در مراسم خاکسپاری یکی از جان‌باختگان اعتراضات بوکان صورت گرفته بود. او در جریان خیزش اعتراضی “زن، زندگی، ازادی” با شرکت در مراسم خاکسپاری و ختم جانباختگان، خواستار توقف کشتار شهروندان و حل مشکلات به جای سرکوب شده بود.

ماموستا خضرنژاد طی ۲۰ سال گذشته بارها مورد بازجویی نهادهای امنیتی قرار گرفته و از امامت جماعت مساجد مختلف سنندج و بوکان اخراج شده بود.

پس از صدور حکم اعدام برای ماموستا محمد خضرنژاد، ۲۳۵ تن از ماموستایان و علمای دینی اهل سنت کردستان طی نامه‌ای خطاب به ریاست قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران و مسئولان امنیتی، ضمن اشاره به میانه‌رو بودن ماموستا محمد خضرنژاد و رد عضویت او در گروه‌های تندرو، خاطر نشان کردند که روند دادرسی ماموستا محمد ناعادلانه و تضاد با قوانین حکومت بوده و روند دادرسی او باید در دادگاه ویژه روحانیت برگزار شود.

این روحانی کُرد که در بند پذیرش ٢ زندان مرکزی ارومیه، بند زندانیان بلاتکلیف، بدون رعایت اصل تفکیک جرائم نگهداری می‌شود، در تاریخ ٢٩ آذر ١٤٠٢ توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی «رضا نجف‌زاده» به اتهاماتی از جمله «افساد فی الارض»، «اقدام علیه امنیت ملی از طریق لطمه وارد کردن به تمامیت یا استقلال کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به اعدام و ١٦ سال حبس محکوم شده بود.

فعالان حقوق بشر نسبت به اجرای حکم اعدام ماموستا خضرنژاد و نقض حقوق بشر در ایران، به ویژه در قبال اقلیت‌های مذهبی، ابراز نگرانی عمیق کرده‌اند.

آنها خواستار لغو این حکم، آزادی فوری و بدون قید و شرط ماموستا خضرنژاد و تحقیقات بی‌طرفانه در مورد پرونده او هستند.

حکم اعدام ماموستا خضرنژاد بار دیگر نشان‌دهنده سرکوب شدید آزادی بیان، عقیده و فعالیت‌های مسالمت‌آمیز در ایران است. این حکم می‌تواند پیامدهای ناگواری برای جامعه کُرد و سایر اقلیت‌های مذهبی در ایران داشته باشد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید