تیراندازی مرگبار به دو سوختبر در بندرعباس؛ هویت یکی از جان‌باختگان احراز شد

محمد راهور

شامگاه روز سه شنبه (۱۵ خرداد) ماه ۱۴۰۳در پی تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی در ورودی بندرعباس، دو سوختبر جان خود را از دست دادند. هویت یکی از این جان‌باختگان، “محمد راهور” اهل و ساکن منطقه پشت شهر بندرعباس، احراز شده است. هویت سوختبر دیگر تاکنون مشخص نشده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای نظامی به طور مستقیم به سمت دو خودرو سمند حامل سوخت شلیک کرده‌اند. این تیراندازی منجر به آتش‌سوزی یکی از خودروها و جان باختن سرنشینان آن شده است.

منابع محلی روایت می‌کنند که سردار علی‌اکبر جاویدان، فرمانده نیروی انتظامی استان هرمزگان، شخصاً با یک لندکروز در محل حادثه حضور داشته و به سمت خودروهای حامل سوخت تیراندازی کرده است. آنها همچنین می‌گویند که این اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و سردار جاویدان در گذشته نیز به سمت سوختبران شلیک کرده است.

تاکنون مقامات نظامی در مورد علت این تیراندازی اظهار نظر رسمی نکرده‌اند. با این حال، برخی منابع معتقدند که نیروهای نظامی به دلیل “قاچاق سوخت” به سمت این خودروها شلیک کرده‌اند.

فقدان فرصت‌های شغلی در دو سوی مرزهای بلوچستان، سوختبری را به تنها راه درآمد ناچیز و امرار معاش بسیاری از شهروندان بلوچ تبدیل کرده است. این افراد از سر ناچاری و بیکاری به این شغل کاذب و پرخطر روی می‌آورند و متأسفانه در معرض تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی و یا حوادث جاده‌ای مرگبار قرار می‌گیرند.

تیراندازی به سمت سوختبران و افراد غیرمسلح در ایران سابقه‌ای طولانی دارد. این اقدامات ناقض آشکار حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است. ضروری است که به این تراژدی‌ها پایان داده شود و برای حفظ جان انسان‌ها و تضمین کرامت انسانی اقدامات لازم صورت گیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید