آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۴ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳)

آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۴ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۳)

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۸ اردیبهشت تا ۴ خرداد ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۴ خرداد

‌‌ــ پنج فعال رسانه‌ای در اشنویه به نام‌های هژار محمودی، دلشاد شاداب، سمیع محمودی اقدم، ظاهر حاجی‌پور و باسط قادرزاده از دو‌شنبه‌ی گذشته پس از احضار به اداره اطلاعات این شهر بازداشت شده‌اند و هنوز از سرنوشت و مکان نگه‌داری آنان اطلاعی در دست نیست.

ــ صدف حیدری، دانشجوی دانشگاه تبریز، به‌ صورت شفاهی و بدون تشکیل کمیته انضباطی از دانشگاه اخراج شد.

ــ طاهر اصغرپور (معلم و مترجم) تحت نظارت پابند الکترونیکی از زندان مرکزی کرج و محمد سعیدی ابواسحاقی (معلم اخراجی) با تودیع وثیقه از زندان لردگان آزاد شدند.

ــ کریم بستانچی خضرآباد، فعال صنفی معلمان، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی» در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به پرداخت ۱۵ میلیون تومان جزای نقدی و ضبط تلفن همراه به نفع دولت و به اتهام «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های معاند» به تحمل ۳ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت محکوم شد.

شنبه ۵ خرداد

ــ محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران، جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران هفتاد‌وچهارمین دوره‌ی جشنواره کَن را برای فیلم «دانه‌ی انجیر معابد» دریافت کرد.

ــ جمشید عزیزی ننه‌کران، شاعر اهل آستارا، که به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی» به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده است از زندان این شهر به زندان لاکان رشت منتقل شد.

ــ علی مصلحی، روزنامه‌نگار ساکن کاشان، برای تحمل دوران محکومیت خود به ۳ سال و ۳ ماه حبس به اتهام «توهین به مقدسات» و «نشر اکاذیب رایانه‌ای» به شعبه اجرای احکام کیفری کاشان احضار شد.

ــ ژینا مدرس‌گرجی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، به اتهام‌هایی چون «تشکیل دسته‌ و گروه غیرقانونی به قصد براندازی نظام» و «همکاری با گروه‌های متخاصم» به ۲۱ سال حبس و تبعید به زندان همدان محکوم شد.

یکشنبه ۶ خرداد

ــ هژار (رسول) رحیمی، روزنامه‌نگار و مدیر پایگاه خبری هه‌وال، از روز شنبه پس از احضار به اطلاعات سپاه مهاباد بازداشت شده و هنوز از سرنوشت او خبری در دست نیست.

ــ سمیه اخترشمار، دبیر اهل مریوان، با اتهام‌هایی چون «انتشار مطالب توهین‌آمیز و اخبار کذب علیه نظام جمهوری اسلامی، عضویت فعال در کانال‌های غیرقانونی صنفی معلمان و درج مطالب تحریک‌آمیز در کانال صنفی معلمان مریوان و سروآباد و فرهنگیان ایران، حمایت از احزاب کُرد مخالف حکومت ایران در فضای مجازی» از آموزش و پرورش اخراج شد.

ــ در ادامه‌ی تهدیدها و پرونده‌سازی برای معلمان از زمان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، سامان کوشش (از فعالان انجمن صنفی معلمان مریوان) با حکم هیئت رسیدگی به تخلفات اداری از آموزش و پرورش اخراج شد.

ــ امیرحسین کوهکن، وکیل دادگستری، به اتهام‌های «اجتماع و تبانی»، «تبلیغ علیه نظام» و «تشکیل گروه در فضای مجازی به قصد برهم‌زدن امنیت کشور» در دادگاه انقلاب کرج به ۶ سال حبس محکوم شد.

ــ در پی انتشار گزارشی آماری از افزایش میزان فروش شیرینی پس از اعلام مرگ ابراهیم رئیسی و همراهان او، علی بهره‌مند (رئیس اتحادیه‌ی قنادان تهران) با شکایت دادستان تهران به دادسرا احضار شد و مدتی در بازداشت بود. او سپس گزارش را جعلی نامید و خبر بازداشت خود را تکذیب کرد.

دوشنبه ۷ خرداد

ــ به گزارش برخی خبرگزاری‌ها، زنان مأمور در زندان قزل‌حصار همسر یکی از زندانیان سیاسی را به بهانه‌ی بازرسی بدنی مورد توهین و تحقیر و تعرض خشونت‌بار جنسی قرار داده‌اند که به آسیب جسمی و روانی او انجامیده است.

ــ روح‌الله مردانی، معلم و فعال صنفی فرهنگیان، به دلایلی چون حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ با رأی هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری آموزش پرورش البرز محکوم به بازخریدِ خدمت شد.

سه‌شنبه ۸ خرداد

ــ صادق زیباکلام (نویسنده و استاد پیشین دانشگاه) و محمدرضا سعدی (مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت) به اتهام «انتشار مطالب خلاف واقع درباره‌ي‌ قتل کیان پیرفلک» در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی مجرم شناخته شدند.

ــ احکام بیش از ۶۰ سال زندان برای فعالان حقوق زنان ـ فروغ سمیع‌نیا، سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، متین یزدانی، آزاده چاوشیان، زهره دادرس، زهرا دادرس، جلوه جواهری و هومن طاهری ـ که مردادماه ۱۴۰۲ در گیلان بازداشت شده بودند در دادگاه تجدیدنظر انقلاب رشت بدون تشکیل دادگاه عیناً تایید شد.

ــ محمود بهشتی لنگرودی (فعال صنفی معلمان لنگرود)، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به دادگاه انقلاب این شهر و محمود صفدری (فعال صنفی معلمان بجنورد) به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری بجنورد احضار شدند.

ــ پخشان عزیزی، روزنامه‌نگار کُرد، که مردادماه سال گذشته بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شده بود، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌هایی چون «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» محاکمه شد.

ــ کامیار بامداد، کمدین اهل ماسال گیلان، که روز شنبه ۵ خرداد به دلیل اظهارنظر درباره‌ی سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بازداشت شده بود با تودیع وثیقه از زندان ضیابر آزاد شد.

ــ محمد نجفی، وکیل دادگستری، که دوره محکومیت به ۱۰ سال حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند از حق تماس تلفنی با خارج از زندان محروم شد.

چهارشنبه ۹ خرداد

ــ قاسم بهرامی (مشهور به شیدای همدانی)، شاعر زندانی تبعیدشده به زندان زاهدان، پس از ۲ ماه حبس انفرادی تنبیهی به دلیل سرودن شعری که مقامات زندان «توهین به عاشورا» قلمداد کرده بودند به بند عمومی بازگردانده شده است.

ــ حکم بازخریدِ خدمت برای حمید جعفری نصرآبادی، معلم ساکن کاشان، در دادگاه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری عیناً تأیید شد.

پنجشنبه ۱۰ خرداد

ــ کارشناسان سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان‌دادن جمهوری اسلامی به خشونت و ارعاب و تهدید برضد خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایرانی مقیم خارج کشور شدند.

ــ عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل‌آباد مشهد، به سبب بیماری قلبی در بهداری زندان بستری شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید