بازداشت گسترده دانشجویان دختر در دانشگاه آزاد سوهانک به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری

بازداشت گسترده دانشجویان دختر در دانشگاه آزاد سوهانک

کانال‌های دانشجویی از بازداشت گسترده و اخذ تعهد از ده‌ها دختر دانشجو در دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری خبر دادند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ماموران انتظامی روز یکشنبه ششم خردادماه ۱۴۰۳، با باتوم و اسلحه در مقابل این دانشگاه مستقر شده و به بازداشت دانشجویانی که حجاب اجباری را رعایت نکرده بودند، اقدام کردند.

بر اساس گزارش‌ها، دانشجویان بازداشت شده به داخل دو ون سفید منتقل شده و از آنها تعهد گرفته شده است. گفته می‌شود که برخی از این دانشجویان به دلیل پوشیدن مانتوی جلوباز مجبور به امضای تعهد شده‌اند و به آنها گفته شده تا زمانی که چادر سر نکنند یا جلوی مانتویشان را با سنجاق نبندند، حق خروج از ون را ندارند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که از زمان اجرای طرح موسوم به “نور” که از ۲۵ فروردین ماه برای تشدید حجاب اجباری در ایران آغاز شده، گزارش‌های متعددی از برخوردهای خشونت‌آمیز، بازداشت زنان به دلیل حجاب و مسدودسازی صفحات مجازی شهروندان منتشر شده است.

فعالان حقوق بشر این اقدامات را نقض تعهدات ایران تحت معاهدات بین‌المللی حقوق بشر می‌دانند و آن را نشانه‌ای از سرکوب سیستماتیک استقلال و آزادی‌های شخصی زنان در ایران می‌دانند.

لازم به ذکر است که در ماه‌های اخیر، شمار زیادی از زنان در ایران به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری بازداشت و یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

این اقدامات موجی از انتقادات را از سوی فعالان حقوق بشر و جامعه بین‌المللی به دنبال داشته است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید