صادق زیباکلام و مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت مجرم شناخته شدند

دادگاه مطبوعات

صادق زیباکلام، تحلیل‌گر سیاسی، و محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت، در دادگاه جرائم سیاسی و مطبوعاتی به اتهام انتشار مطالب خلاف واقع مجرم شناخته شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این پرونده مربوط به مطلبی با عنوان “کیان را کی کشت؟” بود که در آبان ماه سال ۱۴۰۱ در روزنامه جهان صنعت منتشر شده بود. در این مطلب، به بررسی ناآرامی‌های آبان ۱۴۰۱ و کشته شدن کیان پیرفلک، نوجوان ۹ ساله پرداخته شده بود.

دادگاه مطبوعات، پس از شنیدن دفاعیات متهمان و بررسی پرونده، آنها را مجرم شناخته و اعلام کرد که به زودی حکم نهایی در این خصوص صادر خواهد شد.

اواخر فروردین ماه سال جاری نیز مرکز رسانه قوه قضاییه از اعلام جرم دادستان تهران علیه روزنامه جهان صنعت به دلیل آنچه “انتشار مطالبی در جهت برهم زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم کردن فضای اقتصادی کشور” خبر داد. مسئولین این روزنامه پیش از نیز به دلیل انتشار گزارشاتی به دادسرا احضار شده بودند.

صادق زیباکلام در سال‌های اخیر به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اظهارنظرهای خود بارها مورد اتهام و محاکمه قرار گرفته است. او در حال حاضر به دلیل سه پرونده مجزا در زندان به سر می‌برد.

محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت، نیز سابقه احضار به دادسرا و تذکر به دلیل انتشار مطالب منتقدانه را دارد.

این حکم بار دیگر نشان‌دهنده محدودیت‌های شدید آزادی بیان و مطبوعات در ایران است. فعالان حقوق بشر این حکم را ناعادلانه دانسته و خواستار لغو آن شده‌اند.

لازم به ذکر است که در ماه‌های اخیر، فشار بر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه در ایران افزایش یافته است.

بسیاری از روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های منتقد در ایران توقیف شده‌اند و ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای نیز بازداشت شده‌اند.

این اقدامات نقض آشکار حقوق بشر و تلاش برای سرکوب هرگونه صدای منتقد در ایران است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید