ضیا نبوی به بند عمومی زندان اوین بازگشت، اما همچنان از تماس تلفنی محروم است

ضیا نبوی

ضیا نبوی، فعال سیاسی، پس از گذراندن یک هفته در سلول انفرادی، عصر روز شنبه پنجم خرداد ۱۴۰۳، به بند عمومی زندان اوین بازگردانده شد. با این حال، وی همچنان به مدت ۲۰ روز از امکان برقراری تماس تلفنی با خانواده خود محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نبوی در پی اطلاع‌رسانی درباره وجود حشره ساس در بند ۸ زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شده بود. او در اردیبهشت ماه با نگارش نامه‌ای به وضعیت نامناسب بهداشتی این بند اشاره کرده بود.

این فعال سیاسی در مردادماه  ۱۴۰۲ به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید شد. نبوی پیش از این نیز سابقه بازداشت و برخورد قضایی به دلیل فعالیت‌های خود را داشته است.

وی در تاریخ هجدهم فروردین ماه امسال، پس از مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت یک سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد.

بازگرداندن نبوی به بند عمومی در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت زندانیان در ایران، به ویژه زندانیان سیاسی، همچنان مورد انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری است. کمبود امکانات بهداشتی، محرومیت از تماس با خانواده و عدم دسترسی به رسیدگی پزشکی مناسب از جمله مشکلاتی هستند که این زندانیان با آن مواجه هستند.

ممنوعیت تماس تلفنی برای نبوی اقدامی تنبیهی در پی افشاگری او درباره وضعیت نامناسب بند ۸ زندان اوین تلقی می‌شود. این اقدام بار دیگر نشان‌دهنده تلاش مقامات برای سرکوب هرگونه صدای منتقد در ایران است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید