سعید زرنما، طلبه مدرسه دینی شهر پیشین، پس از ۵۳ روز همچنان در بازداشت و بلاتکلیف است

سعید زرنما

سعید زرنما، طلبه مدرسه دینی شهر پیشین در شهرستان راسک، از روز چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه ۱۴۰۳، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت او، محل نگهداری، نهاد بازداشت کننده و یا اتهامات مطروحه علیه وی در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بازداشت آقای زرنما بدون ارائه حکم قضایی و با ضرب و جرح توسط نیروهای اداره اطلاعات راسک انجام شده است. خانواده او پیگیر وضعیت او از مراجع قضایی هستند، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

سعید زرنما، از طلاب مدرسه دینی شهر پیشین در شهرستان راسک، علیرغم گذشت نزدیک به دو ماه همچنان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می برد.

در ماه‌های اخیر، گزارش‌هایی از بازداشت طلاب در استان‌های کردستان و سیستان و بلوچستان ایران منتشر شده است.

برخی از این طلاب به دلیل فعالیت‌های مذهبی خود، مانند شرکت در جلسات تفسیر قرآن یا نماز جماعت، بازداشت شده‌اند.

برخی دیگر نیز به دلیل اظهارات انتقادی نسبت به حکومت بازداشت شده‌اند.

بازداشت این طلاب بدون ارائه حکم قضایی و عدم دسترسی به وکیل، نقض آشکار حقوق بشر است.

افزایش سرکوب اقلیت‌ها: این بازداشت‌ها در ادامه سرکوب گسترده‌تر فعالان مذهبی، به ویژه اقلیت‌های مذهبی در ایران، صورت می‌گیرد.

این اقدامات نقض آشکار حقوق شهروندی است و سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به نقض حقوق بشر در مناطق اقلیت‌نشین ایران، از جمله بازداشت‌های خودسرانه، عدم رعایت حقوق متهمان در جریان بازداشت و دادرسی و همچنین محرومیت از دسترسی به آزادی بیان و فعالیت مسالمت آمیز، هشدار داده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل