آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۲۱ اردیبهشت

ــ بیش از یکصد چهره‌ی فرهنگی و هنری و فعال حقوق بشر، ازجمله اعضای گروه راک بریتانیایی Coldplay و مارگارت اتوود (نویسنده‌ی کانادایی)، در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام هم‌بستگی با توماج صالحی خواستار آزادی فوری این خواننده‌ی معترض زندانی و محکوم‌به‌اعدام شدند.

ــ دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، به استنادِ «شیوه‌نامه انضباطی دانشجویان» که آبان‌ماه ۱۴۰۱ در پی اعتراضات سراسری تصویب شد، با ممنوع‌کردن فعالیت دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارها و سکوهای مجازی ـ از جمله تلگرام و فیس‌بوک و اینستاگرام ـ و مشروط‌کردن تشکیل گروه‌های مجازی دانشجویی با بیش از ۱۰۰ عضو به اخذ مجوز از کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی، اعلام کرد که «هرگونه عضویت در کانال‌های غیرمجاز منجر به اعمال تنبیهات طبق شیوه‌نامه انضباطی خواهد شد».

شنبه ۲۲ اردیبهشت

ــ عزیز قاسم‌زاده، خواننده و فعال صنفی فرهنگیان گیلان، از زندان لاکان رشت به مرخصی درمانی اعزام شد.

یکشنبه ۲۳ اردیبهشت

ــ صادق زیباکلام، نویسنده و استاد دانشگاه، بازداشت و زندانی شد.

ــ درخواست آزادی مشروط ویدا ربانی (روزنامه‌نگار)، که محکومیت به سه‌سال حبس را در زندان اوین سپری می‌کند، در شعبه‌ی ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران رد شد.

ــ هادی کسایی‌زاده، روزنامه‌نگار، پس از احضار به دادسرای اوین به دلیل انتشار مطالبی درخصوص جزئیات کشته‌شدن نیکا شاکرمی، به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» و «تخریب نظام و دستگاه قضا» متهم شد.

ــ مصطفی حمدی، مدیر یک کانال تلگرامی در سقز، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» از ۱۹ فروردین در بازداشت بود با تودیع وثیقه از بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج آزاد شد.

ــ عبدالنصیر شه‌بخش (از کارکنان حوزه دارالعلوم زاهدان) و اسامه شه‌بخش (فیلم‌بردار مراسم مسجد مکی) برای تحمل یک سال حبس تعزیری به زندان مرکزی زاهدان منتقل شدند.

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت

ــ آتنا فرقدانی، نقاش زندانی، در اعتراض به رعایت‌نشدن اصول دادرسی عادلانه در محاکمه‌ی متهمان سیاسی، دادگاه انقلاب اسلامی را غیرقانونی نامید و از حضور در جلسه محاکمه‌اش خودداری کرد.

ــ بابک پاک‌نیا، وکیل محمد رسول‌اف (فیلم‌ساز و عضو افتخاری کانون نویسندگان ایران) خبر داد که «یکی از موارد اضافه‌شده به پرونده آقای رسول‌اف مربوط به فیلم مستندی است که او برای بکتاش آبتین ساخت. مقامات می‌گویند این فیلم باعث بدنامی مسئولان زندان شده است.»

ــ امید فراغت، روزنامه‌‌نگار، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب کرج محاکمه شد.

سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت

ــ محمد رسول‌اف، فیلم‌ساز، که به ۸ سال حبس و شلاق و مجازات‌های دیگر محکوم شده است از خارج‌شدنش از کشور خبر داد.

ــ اسماعیل گرامی، فعال کارگری، به دلیل شرکت در تجمعات مطالباتی بازنشستگان در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تفهیم اتهام و با تودیع وثیقه آزاد شد.

ــ داود رضوی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، محبوس در زندان اوین، در پی وضعیت نامناسب جسمی به بیمارستان فارابی تهران اعزام شد.

ــ خانواده‌ی علی شوش (شاعر و نوازنده) اعلام کردند که او چهارماه پس از آن‌که در مراسم چهلم مهسا امینی در اصفهان به دست مأموران از ناحیه‌ی سر مضروب شد بر اثر ضایعه مغزی در بیمارستان جان باخت. اما مقامات امنیتی آن‌ها را زیر فشار گذاشته بودند که بگویند او سکته کرده است.

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت

ــ تحسین مصطفی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان مریوان، به حکم هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان کردستان از آموزش و پرورش اخراج شد.

ــ امیر رئیسیان، وکیل مدافع توماج صالحی، از ثبت درخواست فرجام‌خواهی حکم اعدام موکل خود در دیوان عالی کشور خبر داد و اشاره کرد که توماج صالحی ممنوع‌التماس شده و ملاقات‌های حضوری‌اش نیز مشروط به فیلم‌برداری است.

ــ سازمان «ائتلاف بین‌المللی فیلم‌سازان در معرض خطر» ضمن ابراز هم‌بستگی با محمد رسول‌اف در بیانیه‌ای جمهوری اسلامی را بابت آزار این سینماگر سرشناس و تحمیل حکم به او مورد انتقاد قرار داد.

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت

ــ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، خواستار لغو حکم اعدام و آزادی فوری و بی قیدوشرط توماج صالحی شد.

ــ خانه مطبوعات، انجمن روزنامه‌نگاران و انجمن کارفرمایی هرمزگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که محدودکردن رسانه‌ها و تحدید فعالان این حوزه در دسترسی آزاد به اطلاعات برخلاف اصول و قواعد انسانی، اخلاقی، دینی و در تضاد با قوانین جهانی و ملی است.

ــ محمد سعیدی ابواسحاقی، خواننده و معلم اخراجی اهل لردگان، در پی نزدیک به بیست روز بازداشت و بازجویی بدون تفهیم اتهام به زندان لردگان منتقل شد.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید