شکنجه با تحمل ساس در زندان اوین: روایت ضیا نبوی، فعال دانشجویی

ضیا نبوی

ضیا نبوی، فعال دانشجویی و زندانی سیاسی، در نامه‌ای از زندان اوین، روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳،  به وضعیت اسفبار ناشی از وجود حشره ساس در بند هشت این زندان پرداخته است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، او در این نامه که با عنوان “شکنجه تحمل ساس هم جزئی از محکومیت ماست؟” منتشر شده، از بی‌توجهی مسئولان زندان به آزارهای روحی و جسمی زندانیان در اثر گزش ساس‌ها انتقاد می‌کند.

آقای نبوی می‌نویسد که زندانیان این بند از هر تلاشی برای در امان ماندن از ساس‌ها استفاده می‌کنند، اما این تلاش‌ها بی‌فایده بوده است.

او همچنین اشاره می‌کند که بسیاری از زندانیان به ناچار به استفاده از داروهای خواب‌آور قوی روی آورده‌اند، اما حتی این داروها نیز در تسکین درد و بی‌خوابی ناشی از گزش ساس‌ها موثر نیستند.

ضیا نبوی به همراه هستی امیری، دیگر فعال دانشجویی، به دلیل شرکت در تجمعی در اعتراض به حملات شیمیایی و مسمومیت دانش‌آموزان، به یک سال حبس محکوم شده و از ۱۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ در زندان اوین به سر می‌برد.

نامه آقای نبوی بار دیگر بر شرایط نامناسب و غیرانسانی حاکم بر زندان‌های ایران، به ویژه زندان اوین، تأکید می‌کند.

این موضوع بارها از سوی زندانیان سیاسی، فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی مورد انتقاد قرار گرفته است.

اینجا زیست‌بوم ساس‌هاست:

زندان اوین فقدان امکانات بهداشتی مناسب، از جمله عدم رسیدگی به مشکل حشرات موذی مانند ساس، یکی از موارد نقض حقوق بشر در زندان‌های ایران است که سلامت و بهداشت زندانیان را به طور جدی به خطر می‌اندازد.
این زندانی سیاسی که سال ۱۳۸۸ بازداشت و حدود هشت سال را در زندان گذراند، درباره تجریه‌های خود از ایام حبس قبلی‌اش نوشت: «من تجربه همزیستی با ساس‌ها در زندان کارون اهواز را داشتم و می‌دانستم که وقتی کسی از مصیبت مواجهه با ساس می‌گوید دقیقا از چه چیز حرف می‌زند. هنوز یادم نرفته نیمه‌شب‌هایی که با فندک روشن درون تخت دنبال آنها می‌گشتم و گاهی قسمت فلزی و داغ فندک را روی موضع گزیدگی می‌گذاشتم تا سوزش عمیق گزش ساس را با سوزش سطحی فلز داغ جایگزین کنم.»

او با بیان اینکه این خاطرات و تجربه‌های زیسته او را برای مصافی سخت آماده کرده بود، در نامه‌اش تاکید کرده که واقعیت آنچه در زندان اوین تجربه کرده از آنچه می‌پنداشت هم وزن بیشتری داشته است.

نبوی که تا پیش از زندانی شدن دانشجوی رشته جامعه‌شناسی در دانشکده‌ ادبیات دانشگاه «علامه طباطبایی» بود، در نامه‌اش نوشته در یک شب در عرض دو ساعت ۱۴ ساس و در شب دیگر ۱۱ ساس را گرفته و شمار ساس‌های زندان برای خودش هم شگفت‌آور بوده است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: «وقتی به ساس‌های محبوس میان لیوان‌های پلاستیکی نگاه می‌کردم و جمعیت احتمالی آنها در بند به ذهنم می‌آمد، به خود می‌گفتم اینجا زیست‌بوم ساس‌هاست؛ آنها نیستند که اضافی‌اند؛ این ما هستیم که باید برویم.»

در حالی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی وجود حشره ساس در زندان اوین را رد کرده بود، بیمارستان طالقانی با عدم پذیرش زندانیان دیالیزی اوین، ساس‌گزیدگی آن‌ها را تایید کرد.

دستگاه قضایی و بیمارستان طالقانی:

نمونه

مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار در حساب ایکس خود، نوشت که بیمارستان طالقانی به عنوان سند تایید ادعای خود “یک قوطی ساس را به عنوان نمونه برای رئیس بهداری اوین فرستاده است.”

پیشتر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با رد اعتراض زندانیان بند هشتم اوین به ساس‌گزیدگی، ادعا کرده بود که “این بند در بازداشتگاه اوین یکی از پاکیزه‌ترین و منظم‌ترین زندان‌های سطح کشور است.”

این در حالی است ضیا نبوی از آزارهای روحی و جسمی ناشی از وجود حشره ساس در بند ۸ زندان اوین، خبر داده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید