آزادی موقت یاسین ریگی مقدم پس از ۶۴۹ روز بازداشت

یاسین ریگی مقدم

یاسین ریگی مقدم، یکی از بازداشتیان اعتراضات خاش، پس از ۶۴۹ روز بازداشت، به صورت موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۱ آبان ماه ۱۴۰۳، یاسین ریگی مقدم، شهروند بلوچ و یکی از بازداشتیان اعتراضات خاش، به صورت موقت آزاد شد.

وی که در ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای لباس شخصی در خاش بازداشت و به زاهدان منتقل شده بود، پس از یک سال و نه ماه و نه روز بازداشت، با تودیع قرار وثیقه میلیاردی از بند ۹ زندان مرکزی زاهدان آزاد گردید.

یاسین ریگی مقدم، ۲۱ ساله و فرزند حمیدالله، در زمان بازداشت ۱۹ ساله بود. وی در بامداد ۲۲ دی ماه ۱۴۰۱، حوالی ساعت ۴ صبح، به منزل یکی از بستگانش در خاش یورش برده و توسط نیروهای اداره اطلاعات زاهدان و خاش بازداشت و سپس به زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

این فعال جوان در بند ۹ (بند سیاسی) زندان مرکزی زاهدان به سر می‌برد و مدت زیادی را در این شرایط سپری کرده است.

در پی اعتراضات در سیستان و بلوچستان، تعدادی از شهروندان، از جمله کودکان زیر ۱۸ سال، بدون دلیل و بر خلاف روال قانونی بازداشت شده‌اند. در مورد وضعیت بسیاری از این افراد اطلاعات دقیقی در دست نیست.

آزادی یاسین ریگی مقدم در شرایطی صورت می‌گیرد که وضعیت حقوق بشری در سیستان و بلوچستان و همچنین تعداد بالای بازداشت‌های غیرقانونی در این منطقه، مورد انتقادهای جدی قرار دارد.

این واقعه بر نگرانی‌های موجود درباره آزادی‌های مدنی و حقوق بشر در ایران افزوده و نیاز به بررسی وضعیت بازداشتی‌ها را دوچندان می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید