احضار نیلوفر حامدی برای اجرای حکم پنج سال حبس

نیلوفر حامدی

نیلوفر حامدی، روزنامه‌نگار ایرانی، جهت اجرای حکم پنج سال حبس خود، به زندان اوین احضار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی، از احضار این روزنامه‌نگار برای اجرای حکم پنج سال حبس خبر دادند. این احضار در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۳ به او ابلاغ شد و وی باید ظرف پنج روز خود را به زندان اوین معرفی کند.

وکلای نیلوفر حامدی اعلام کردند که علیرغم شمول این پرونده تحت بخشنامه عفو ۱۴۰۱، نیلوفر حامدی باید خود را برای اجرای حکم به زندان معرفی کند. آن‌ها اظهار داشتند که این پرونده می‌بایست طبق قانون مختومه می‌شد، اما اجرای حکم پنج سال حبس او به دلیل اتهامات باقی‌مانده، به مرحله اجرایی رسیده است.

پرتو برهانپور و حجت کرمانی در ادامه تصریح کردند که اتهامات نیلوفر حامدی شامل “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام” است و تأکید کردند که این اتهامات، طبق بخشنامه عفو، باید شامل عفو می‌شد، اما همچنان علت سخت‌گیری و عدم شمول عفو نامشخص است.

سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ از ارسال پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار محکوم به حبس، به شعبه اجرای احکام خبر داده بود.

نیلوفر حامدی اولین بار در سال ۱۴۰۱، عکسی از مهسا امینی در کما منتشر کرد که این موضوع به بازداشت او و الهه محمدی در روزهای اولیه اعتراضات سراسری منجر شد. آن‌ها پس از مدتی از زندان قرچک ورامین به زندان اوین منتقل شدند.

در مهرماه ۱۴۰۱، حکم نیلوفر حامدی توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی صادر شد. او به هفت سال حبس به اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا”، پنج سال حبس به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و یک سال حبس به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم شد.

در مردادماه ۱۴۰۳، دادگاه تجدیدنظر استان تهران نیلوفر حامدی و الهه محمدی را از اتهام “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” تبرئه کرد و تنها حکم پنج سال حبس بابت “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و یک سال حبس بابت “فعالیت تبلیغی علیه نظام” تأیید شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی پنج سال زندان برای نیلوفر حامدی قابل اجرا خواهد بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید