اجرای حکم اعدام یونس اخترثمر در زندان جیرفت

یونس اخترثمر

حکم اعدام یونس اخترثمر به اتهام «قتل عمد» بر اساس مراسم قسامه و علم قاضی، روز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در زندان جیرفت اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز دوشنبه ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام یونس اخترثمر، زندانی متهم به «قتل عمد»، در زندان جیرفت به اجرا درآمد. او به قصاص نفس محکوم شده بود، اما مدارک کافی برای اثبات جرم در پرونده وی وجود نداشت.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت که یونس بر اساس مراسم قسامه و علم قاضی به قصاص محکوم شده بود.

این منبع افزود که خانواده مقتول خواستار پرداخت ۲۰ میلیارد تومان دیه برای جلوگیری از اجرای حکم بودند، اما خانواده یونس موفق به تأمین این مبلغ نشدند.

یونس اخترثمر پدر پنج فرزند بود و پرونده او با توجه به نبود مدارک کافی و استناد به قسامه به قصاص منتهی شد. اجرای حکم اعدام این زندانی پیش از انتشار رسمی در رسانه‌های داخلی اعلام نشده است.

تا زمان انتشار این خبر، هیچ‌گونه گزارش رسمی از سوی رسانه‌های داخلی ایران در خصوص اجرای حکم اعدام یونس اخترثمر منتشر نشده است.

در مراسم قسامه، افرادی که سوگند یاد می‌کنند، شاهد مستقیم وقوع جرم نیستند. صدور حکم اعدام بدون مدارک کافی و صرفاً بر اساس قسامه و علم قاضی، با اصول قضایی مدرن هم‌خوانی ندارد و می‌تواند ناقض ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر تلقی شود.

تصویر زیر آگهی ترحیم یونس اخترثمر است:

تصویر زیر متعلق به یونس اخترثمر است:

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید