آزادی عدنان شه‌بخش، نوجوان بازداشتی اعتراضات زاهدان

عدنان شه‌بخش

عدنان شه‌بخش، نوجوان ۱۹ ساله بلوچ، پس از پایان دوره حبس خود از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز دوشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳، عدنان شه‌بخش، نوجوان بلوچ و یکی از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان، با پایان دوره محکومیت خود از زندان مرکزی زاهدان آزاد شد. وی به دلیل شرکت در اعتراضات مربوط به بلوچستان، دستگیر و محکوم شده بود.

عدنان شه‌بخش، ۱۹ ساله و فرزند مولوی عبدالقیوم، در تاریخ ۲ تیرماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در مسیر بازگشت از نماز جمعه به سمت منزلش بازداشت شد. اتهام وی “تبلیغ و تبانی علیه نظام” عنوان شده و در پی آن در دادگاه محکوم گردید.

این دستگیری در جریان اعتراضات گسترده‌ای که در استان سیستان و بلوچستان رخ داد، صورت گرفت. نیروهای امنیتی و نظامی در آن زمان اقدام به بازداشت گسترده شهروندان بلوچ، به‌ویژه نوجوانان، در شهرهای مختلف این استان کردند.

این اعتراضات و سرکوب‌های مرتبط با آن واکنش‌های حقوق بشری بسیاری را به دنبال داشته است. سازمان‌های حقوق بشری بارها از سرکوب و دستگیری معترضان، به‌ویژه نوجوانان، در استان سیستان و بلوچستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

با آزادی عدنان شه‌بخش، او حالا پس از گذراندن دوران محکومیت خود به خانه بازگشته است. خانواده او و بسیاری از فعالان حقوق بشری از این اتفاق استقبال کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید