آزادی ایوب جوان‌پور، فعال مدنی سقزی، با قرار وثیقه

ایوب جوان‌پور

ایوب جوان‌پور، فعال مدنی اهل سقز، روز ۸ مهر ۱۴۰۳ با تودیع قرار وثیقه از زندان این شهرستان آزاد شد. وی به مدت ۱۵ ماه ملزم به اقامت اجباری در شهرستان باوی از توابع استان خوزستان خواهد بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ایوب جوان‌پور روز ۳۱ تیر ۱۴۰۲ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی کیوان جهانی به اتهامات مختلفی از جمله «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقامات جمهوری اسلامی» به چندین سال حبس محکوم شده بود.

این احکام شامل یک سال حبس برای تبلیغ علیه نظام و ده سال حبس برای اداره جمعیت بیش از دو نفر به منظور برهم زدن امنیت کشور بود.

پس از اعتراض به حکم اولیه، پرونده وی به دادگاه تجدیدنظر ارجاع شد و حکم او به سه سال حبس کاهش یافت.

علاوه بر این، آقای جوان‌پور در تیرماه ۱۴۰۲ در پرونده‌ای دیگر توسط شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو شهرستان سقز به اتهامات «اخلال در نظم عمومی» و «تمرد در برابر مأمورین دولت» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۴۰۲، وی از اتهام «توهین به مقدسات اسلام» در شعبه ۱۰۵ دادگاه کیفری دو شهرستان سقز تبرئه شد.

همچنین، در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۴۰۲، او در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان سقز به اتهام «عضویت در جمعیت‌های معارض کشور» و «تبلیغ علیه نظام از طریق انتشار مطالب در فضای مجازی» محاکمه شد. در این محاکمه، او از اتهام عضویت در جمعیت‌های معارض تبرئه شد اما به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری و ۱۵ ماه اقامت اجباری در شهرستان باوی محکوم شد که این حکم بعداً به ۹ ماه حبس کاهش یافت.

آقای جوان‌پور در خرداد ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی بدون حکم قضایی و با خشونت بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود و پس از اتمام مراحل بازجویی، به زندان سقز منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید