آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت ( ۶ تا ۱۲ مهر ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۲۳ تا ۲۹ شهریور ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۶ مهر

ــ مصطفی نعمتی، روزنامه‌نگار، که به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به ۴۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده است، برای اجرای حکم به دادسرای اوین احضار شد.

ــ مهدی محمودیان، فعال مدنی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۸ ماه حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شد.

ــ عزیز و پرشنگ عزیزی و حسین عباسی، از اعضای خانواده پخشان عزیزی (زندانی سیاسی محکوم به اعدام) در دادگاه تجدیدنظر به اتهام «مساعدت مجرم برای فرار از محاکمه» هر کدام به یک سال حبس محکوم شدند.

ــ محمد رسول‌پور، شهروند اهل اشنویه، به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «همکاری با یکی از گروه‌های مخالف نظام» در دادگاه انقلاب اشنویه به ۲ سال حبس محکوم شد.

شنبه ۷ مهر

ــ عبدالوهاب پسند، روحانی اهل سنت بلوچ، توسط مأموران اداره‌ی اطلاعات شهرستان راسک بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

یکشنبه ۸ مهر

ــ آنیشا اسدالهی، مترجم و فعال کارگری، که در پی اعتراض به حکم اعدام شریفه محمدی و پخشان عزیزی از حق تماس تلفنی و ملاقات محروم شده بود با گذشت سه ماه هم‌چنان از ملاقات حضوری با خانواده‌ محروم مانده است.

ــ ابوالحسن منتظر، زندانی سیاسی، که پس از حمله‌ی قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شده بود به‌‌رغم نیاز به درمان تخصصی به دستور مقامات به زندان اوین بازگردانده شد.

دوشنبه ۹ مهر

ــ محمدرضا سعدی، مدیرمسئول روزنامه جهان صنعت، در دادگاه جرایم سیاسی و مطبوعاتی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» مجرم شناخته شد.

ــ یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست، که به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به ۲ سال حبس و پانزده میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده است، برای اجرای حکم به دادسرای انقلاب زندان اوین احضار شد.

سه‌شنبه ۱۰ مهر

ــ ابراهیم خویشکار، شهروند ساکن مریوان، «به ظن همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون» در دادگاه انقلاب به یک سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.

ــ طاهر نقوی، وکیل دادگستری، به‌رغم برگزاری آخرین جلسه‌ی دادگاه ۲۴۰ روز است که هم‌چنان بلاتکلیف در زندان اوین به سر می‌برد.

چهارشنبه ۱۱ مهر

ــ احمد درخشان، نویسنده و معلم، با دریافت ابلاغیه‌ای برای دفاع از اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به دادسرای کرج احضار شد.

ــ ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی، که به اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی» به ۳ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده بود روز دوشنبه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

ــ درخواست اعاده دادرسی در خصوص محکومیت به ۶ سال حبس برای پیام ولی، شهروند بهایی محبوس در زندان قزل‌حصار، برای دومین بار در دیوان عالی کشور رد شد.

پنجشنبه ۱۲ مهر

ــ پرونده‌ی حسن باقری‌نیا (استاد اخراجی دانشگاه حکیم سبزواری) با صدور کیفرخواست با اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «نشر اکاذیب»، «اجتماع و تبانی» و «اهانت به رهبری» به دادسرای مشهد ارجاع شد. او هم‌زمان با تشکیل «پرونده‌ی شخصیت» به بازپرسی ناحیه ۹ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز احضار شده است.

ــ عطااله ظفر، شهروند بهایی ۸۰ ساله، پس از شش‌ماه توقف اجرای حکم برای تحمل باقی‌مانده‌ی دوران محکومیت خود به ۲ سال حبس به زندان اوین بازگشت.

  • بنا بر گزارش برخی خبرگزاری‌ها، در هفته‌ای که گذشت، ولی‌اله قدمیان (شهروند بهایی) و سیامک امینی (زندانی سیاسی) در زندان اوین و محمد طهماسبی (شهروند اهل ایذه) در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات اهواز، با وجود ابتلا به بیماری سخت و وخامت وضعیت جسمانی از رسیدگی تخصصی پزشکی محروم مانده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید