اعدام امان‌الله نهتانی، زندانی بلوچ در زندان زاهدان به اتهام مواد مخدر

امان‌الله نهتانی

حکم اعدام امان‌الله نهتانی، زندانی بلوچ ۴۱ ساله، به اتهام مواد مخدر، روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امان‌الله نهتانی، شهروند بلوچ اهل زابل، که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. وی ۴۱ سال داشت و از سال ۱۳۹۸ در بازداشت به سر می‌برد.

این زندانی در سال ۱۳۹۸ در شهرستان زابل به اتهام مرتبط با مواد مخدر دستگیر و توسط دادگاه انقلاب زابل به اعدام محکوم شده بود.

امان‌الله نهتانی در آبان ماه ۱۴۰۲ از زندان طاغذی زابل به زندان مرکزی زاهدان منتقل شده بود و در روز سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ از بند هفت این زندان به قرنطینه منتقل شد. حکم اعدام او سحرگاه روز پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ به اجرا درآمد.

اعدام این زندانی بلوچ تا لحظه انتشار این خبر توسط رسانه‌های داخلی ایران یا منابع رسمی تأیید نشده است.

در چهار سال گذشته، اعدام زندانیانی که به اتهامات مربوط به مواد مخدر محکوم شده‌اند، به‌طور مداوم افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۳، تعداد اعدام‌ها به اتهام مواد مخدر ۸۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به ۴۷۱ مورد رسیده است.

در سال ۲۰۲۲، ۲۵۶ نفر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند که این آمار نشان‌دهنده افزایش چشمگیر استفاده از مجازات اعدام در چنین پرونده‌هایی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید