محکومیت مصطفی نعمتی، روزنامه‌نگار کُرد، به ۵ سال و ۴ ماه حبس

مصطفی نعمتی

مصطفی نعمتی، روزنامه‌نگار و اقتصاددان کُرد و اهل آبدانان، به اتهاماتی از جمله تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات، توسط دادگاه کیفری تهران به ۵ سال و ۴ ماه حبس محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مصطفی نعمتی، روزنامه‌نگار و اقتصاددان ۴۸ ساله کُرد و اهل آبدانان، اخیراً توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به تحمل ۵ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است. این روزنامه‌نگار به اتهامات تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب محکوم شده است.

بر اساس حکم صادره، مصطفی نعمتی به ترتیب به ۸ ماه حبس بابت تبلیغ علیه نظام، ۴۰ ماه حبس بابت توهین به مقدسات، و ۱۶ ماه حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه بابت نشر اکاذیب محکوم شده است. با اعمال قانون تجمیع احکام، حکم ۴۰ ماه حبس برای وی قابل اجرا اعلام شده است.

مصطفی نعمتی، علاوه بر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری، به عنوان اقتصاددان و ستون‌نویس روزنامه تجارت فردا نیز فعالیت داشته است. وی همچنین عضوی از گروه‌های کوهنوردی آبدانان بوده است.

این محکومیت در حالی صادر می‌شود که مرتضی نعمتی، برادر مصطفی نعمتی و استاد دانشگاه، سال گذشته در ارتباط با جنبش «ژن، ژیان، ئازادی» از تدریس محروم شده بود.

محکومیت روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به اتهاماتی مبهم و کلیشه‌ای مانند تبلیغ علیه نظام و توهین به مقدسات، در ایران به یک رویه معمول تبدیل شده است. این اقدامات، آزادی بیان و قلم را محدود کرده و فضای امنی برای فعالیت‌های مدنی ایجاد نمی‌کند.

محکومیت مصطفی نعمتی به حبس طولانی‌مدت، نشان‌دهنده سرکوب شدید آزادی بیان و فعالیت‌های مدنی در ایران است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید