اجرای اعدام ۵ زندانی در زندان شیراز، از جمله ۴ شهروند بلوچ

مهدی جهانپور

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۶ و ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام ۵ زندانی از جمله ۴ شهروند بلوچ در زندان مرکزی شیراز به اجرا درآمد. اتهامات این افراد عمدتا مرتبط با مواد مخدر و در یک مورد قتل عمد عنوان شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در روزهای اخیر، حکم اعدام ۵ زندانی در زندان مرکزی شیراز به اجرا گذاشته شده است. از این تعداد، ۴ نفر از شهروندان بلوچ بودند که با اتهامات مرتبط با مواد مخدر محکوم شده بودند.

هویت این شهروندان بلوچ به ترتیب ساسان بن، سعید خواجه‌حیدری، عبدالجلیل احسانی و یحیی زرگری اعلام شده است. همچنین، مهدی جهانپور، یک شهروند دیگر با اتهام قتل عمد به قصاص نفس محکوم و اعدام شده است.

یک منبع مطلع در مورد اعدام مهدی جهانپور به سازمان حقوق بشر ایران ف گفته است: که وی در یک نزاع بر سر دختری مرتکب قتل شده است. این منبع همچنین تاکید کرده است که خانواده‌ی مهدی جهانپور از اجرای حکم اعدام وی بی‌خبر بوده‌اند.

اجرای اعدام این زندانیان بدون اطلاع قبلی خانواده‌ها و عدم انتشار خبر آن در رسانه‌های داخلی، نشان‌دهنده‌ی ماهیت مخفیانه‌ی این اعدام‌ها است.

افزایش قابل توجه اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در سال‌های اخیر، به ویژه در میان شهروندان بلوچ، نگرانی‌های جدی در مورد عدالت قضایی و رعایت حقوق بشر در ایران را برانگیخته است.

جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر باید به این مسئله‌ی جدی توجه کرده و برای توقف اعدام‌ها و بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه برای اقلیت‌های قومی مانند بلوچ‌ها، اقدامات لازم را انجام دهند.

تصویر زیر از راست به چپ متعلق به سعید خواجه‌حیدری و
 ساسان بن است:

تصویر زیر از راست به چپ متعلق به عبدالجلیل احسانی و یحیی زرگری است:

تصویر زیر متعلق به مهدی جهانپور است:

تصویر زیر آگهی ترحیم مهدی جهانپور است:

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید