اجرای حکم اعدام کیومرث علائی در زندان مرکزی قزوین

اعدام

حکم یک زندانی به‌نام کیومرث علائی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳، حکم اعدام کیومرث علائی، ۴۰ ساله، در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد. آقای علائی پیشتر به اتهام “قتل عمد” به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

بر اساس گزارش منتشر شده از سازمان حقوق بشر ایران، آقای علائی از سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت شده بود و دارای یک فرزند می‌باشد.

لازم به ذکر است که تا لحظه تنظیم این خبر، هیچ منبع رسمی داخلی از جمله رسانه‌های دولتی ایران به این موضوع اشاره نکرده است.

عدم اعلام رسمی اجرای احکام اعدام در ایران، شفافیت در روند اجرای احکام و همچنین امکان رسیدگی مجدد به پرونده‌های قضایی را با چالش جدی مواجه کرده است.

در قوانین کیفری ایران، برای جرم قتل عمد درجه‌بندی خاصی در نظر گرفته نشده است و در نتیجه هر نوع قتلی، فارغ از انگیزه و شرایط ارتکاب جرم، می‌تواند به حکم اعدام منجر شود.

اجرای حکم اعدام کیومرث علائی بار دیگر نگرانی‌ها در مورد گستردگی استفاده از مجازات اعدام در ایران را افزایش داده است. فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی بارها نسبت به افزایش نرخ اعدام در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید