آزادی موقت سیامک هیاسی با تودیع وثیقه از زندان مرکزی ارومیه

سیامک هیاسی

سیامک هیاسی، شهروند کُرد اهل روستای حاجی‌آباد از توابع بوکان، پس از بازداشت و تحمل شکنجه‌های شدید، در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ با تودیع قرار وثیقه دو میلیارد تومانی به صورت موقت از زندان ارومیه آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این شهروند کُرد در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت، منزل آقای هیاسی را تفتیش و برخی از وسایل شخصی او را ضبط کردند.

پس از گذشت پنج ماه بازداشت و بازجویی در بازداشتگاه، آقای هیاسی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی به مدت ۱۰۹ روز در سلول انفرادی نگهداری شده و تحت شکنجه‌های شدید قرار گرفته است.

در تمام مدت بازداشت و بازجویی، آقای هیاسی از دسترسی به وکیل محروم بوده است. اتهامات مطروحه علیه وی “اقدام علیه امنیت ملی” و “عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” عنوان شده است.

آزادی موقت آقای هیاسی با تودیع قرار وثیقه سنگین صورت گرفته است. این در حالی است که وی به مدت طولانی بدون محاکمه عادلانه و دسترسی به وکیل در بازداشت بوده است.

این رویداد بار دیگر نگرانی‌ها در خصوص نقض گسترده حقوق بشر در ایران، به ویژه در مناطق کردنشین، را افزایش داده است. بازداشت خودسرانه، شکنجه و محرومیت از دسترسی به وکیل از جمله مواردی هستند که به طور مکرر علیه فعالان سیاسی و مدنی در ایران گزارش می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید