اجرای حکم اعدام دستکم شش زندانی در زاهدان؛ نگرانی‌ها از افزایش اعدام‌ها

سعید حسن‌زهی، نورمحمد نوری (نورزهی) و فرزاد سنچولی

سحرگاه دوشنبه ۱۹ شهریور ماه ۱۴۰۳، حکم اعدام دستکم شش زندانی، از جمله چهار زندانی بلوچ و یک تبعه افغان، در زندان مرکزی زاهدان اجرا شد. این زندانیان پیشتر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر محکوم شده بودند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت برخی از اعدام‌شدگان از جمله سعید حسن‌زهی، نورمحمد نوری (نورزهی) و فرزاد سنچولی احراز شده است. این افراد به ترتیب از زاهدان، ولایت نیمروز افغانستان و زابل بازداشت شده بودند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این زندانیان روز شنبه به سلول‌های انفرادی منتقل شده و صبح روز اجرای حکم، آخرین دیدار خود را با خانواده داشته‌اند.

اجرای حکم اعدام این افراد در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها در مورد افزایش اعدام‌ها در ایران، به ویژه در استان سیستان و بلوچستان، به شدت افزایش یافته است.

فعالان حقوق بشر بارها نسبت به روند رو به رشد اعدام‌ها در ایران و به ویژه در مورد اتهامات مرتبط با مواد مخدر ابراز نگرانی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که مجازات اعدام برای جرایم غیرعمدی، مغایر با اصول حقوق بشر است.

اعدام این افراد، بار دیگر نشان از بی‌توجهی مقامات قضایی به اصول دادرسی عادلانه و حقوق زندانیان دارد. فعالان حقوق بشری خواستار توقف فوری اعدام‌ها و بازنگری در قوانین مرتبط با مجازات اعدام هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید