بازداشت خودسرانه چهار شهروند کُرد در دیواندره و سرنوشت نامعلوم آن‌ها

محمد امینی، نوید شریفی، فواد مرادی و فرهاد قمری

در ادامه موج بازداشت‌های گسترده شهروندان کُرد، بامداد یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳، محمد امینی، نوید شریفی، فواد مرادی و فرهاد قمری، چهار شهروند اهل دیواندره توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بازداشت این چهار شهروند بدون ارائه هرگونه حکم قضایی و به صورت خودسرانه توسط نیروهای امنیتی صورت گرفته است.

فواد مرادی در روستای «کیله کبود»، نوید شریفی در روستای «کانی سفید» و فرهاد قمری و محمد امینی در شهر دیواندره بازداشت شده‌اند.

تاکنون هیچ اطلاعات دقیقی در مورد دلایل بازداشت، اتهامات احتمالی، و محل نگهداری این چهار شهروند در دسترس نیست. تلاش‌های خانواده‌ها و فعالان حقوق بشری برای پیگیری وضعیت آن‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

بازداشت خودسرانه و بدون ارائه دلایل قانونی، نقض آشکار حقوق بشر است. همچنین، عدم اطلاع از سرنوشت افراد بازداشت شده و عدم دسترسی به وکیل، نگرانی‌ها در مورد وضعیت آن‌ها را افزایش می‌دهد.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر بازداشت‌های گسترده فعالان مدنی و شهروندان در مناطق کردنشین ایران بوده‌ایم.

سازمان‌های حقوق بشری و جامعه بین‌المللی باید نسبت به این بازداشت‌های خودسرانه واکنش نشان دهند و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط این چهار شهروند و سایر بازداشت‌شدگان شوند. همچنین، این سازمان‌ها باید بر روی دولت ایران فشار آورند تا به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر عمل کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید