قتل عمد صادق زارعی توسط رئیس پلیس چهارباغ و بی‌کیفیتی رسیدگی به پرونده

صادق زارعی

صادق زارعی، جوان ۳۲ ساله، در تاریخ پنجم مرداد ماه ۱۴۰۳ توسط رئیس پلیس اداره امنیت شهرستان چهارباغ از فاصله بسیار نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و پس از ده روز در بیمارستان جان باخت.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این حادثه در شهرستان نظرآباد رخ داده و علت مرگ بر اساس گواهی فوت، “اصابت گلوله در نتیجه عملکرد وسایل جنگی در خارج از جنگ” اعلام شده است.

در تاریخ پنجم مرداد ماه، تعدادی از ماموران انتظامی چهارباغ به همراه رئیس پلیس اداره امنیت این شهرستان، بدون حکم قضایی و در خارج از حوزه قضایی خود، به محل سکونت صادق زارعی در نظرآباد مراجعه کردند.

با وجود اینکه صادق زارعی هیچ مقاومتی از خود نشان نداده و سلاحی نداشته است، رئیس پلیس بدون دلیل و از فاصله بسیار نزدیک به سمت سر او شلیک کرده است.

پس از اصابت گلوله اول، رئیس پلیس دو گلوله دیگر نیز به صادق زارعی شلیک کرده و با وجود جراحت شدید وی، اقدام به ضرب و شتم و انتقال خشونت‌آمیز او به خارج از ساختمان کرده است.

با وجود حضور هفت مامور دیگر در صحنه، هیچ یک از آنها برای جلوگیری از این اقدام خشونت‌آمیز مداخله نکرده‌اند.

صادق زارعی که به دلیل اصابت گلوله به گردن دچار قطع نخاع شده بود، پس از ده روز تحمل درد و رنج در بیمارستان فوت کرد.

این حادثه نشان‌دهنده استفاده بی‌رویه از سلاح توسط نیروهای انتظامی و عدم رعایت اصول قانونی و انسانی در برخورد با شهروندان است.

بی‌کیفیتی رسیدگی به این پرونده و عدم پیگیری جدی مسئولان قضایی، نگرانی‌ها در مورد برخوردهای سلیقه‌ای و مصونیت قضایی ماموران انتظامی را افزایش داده است.

قتل صادق زارعی نمونه‌ای بارز از نقض حقوق بشر و آزادی‌های فردی در ایران است و نشان می‌دهد که شهروندان ایرانی حتی در خانه‌های خود از امنیت کافی برخوردار نیستند.

خانواده صادق زارعی خواستار پیگیری جدی این پرونده و مجازات عاملان قتل فرزندشان هستند.

جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر نیز با صدور بیانیه‌هایی خواستار رسیدگی عادلانه به این پرونده و محاکمه عاملان قتل صادق زارعی شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید