محرومیت مطلب احمدیان از حق دسترسی به خدمات پزشکی در زندان اوین

مطلب احمدیان

مطلب احمدیان، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، علی‌رغم وخامت حال جسمانی و نیاز مبرم به مراقبت‌های پزشکی تخصصی، از سوی مسئولان زندان از دریافت این خدمات محروم مانده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس گزارشات رسیده، آقای احمدیان که در گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب در زندان دچار عفونت شده است. همچنین، وی از بیماری‌های زمینه‌ای دیگری نیز رنج می‌برد که نیازمند مراقبت‌های مداوم پزشکی هستند.

در خرداد ماه سال جاری، احمدیان برای ادامه درمان به بیمارستان اعزام شد؛ اما با وجود اتمام نیافتن دوره درمان، به زندان بازگردانده شد. این در حالی است که بهداری زندان بارها اعلام کرده بود که امکان ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به وی در زندان وجود ندارد.

علی‌رغم تامین وثیقه سنگین توسط خانواده و کفالت وی توسط چندین وکیل دادگستری، دادستان تهران با توقف حکم و آزادی موقت احمدیان مخالفت کرده است.

احمدیان به دلیل عارضه نخاعی نیازمند انجام آزمایش‌های دوره‌ای و ویزیت پزشک متخصص مغز و اعصاب است. با این حال، درخواست‌های وی برای دریافت این خدمات در زندان بی‌نتیجه مانده است.

محرومیت زندانیان سیاسی از حق دسترسی به خدمات پزشکی مناسب، نقض آشکار حقوق بشر است و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای جان و سلامت آنها داشته باشد.

این رویداد بار دیگر نشان می‌دهد که زندانیان سیاسی در ایران با شرایط بسیار سخت و غیرانسانی در زندان‌ها مواجه هستند و از ابتدایی‌ترین حقوق خود محروم می‌شوند.

مطلب احمدیان در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۳۸۹ بازداشت و پس از حدود ۲۳۰ روز تحمل سلول انفرادی در پرونده اول خود به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروه های اپوزیسیون، به ۳۰ سال حبس در تبعید در زندان میناب محکوم شد و در تاریخ ۱۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ به زندان سقز منتقل شد.

وی همچنین در دو پرونده در سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۹۰ با اتهام تردد غیرمجاز از مرزهای کشور به پرداخت یک میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و یک سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای احمدیان در مردادماه سال ۹۷ توسط شعبه ۱ دادگاه کیفری یک استان کردستان به اتهامات “مشارکت در قتل” به ۸ سال حبس تعزیری و پرداخت نصف دیه کامل (دو دیه کامل برای ۴ متهم پرونده) و به اتهام “ضرب و جرح عمدی” از بابت همان پرونده به ۱ سال حبس و پرداخت ۲۰ میلیون تومان (۸۰ میلیون تومان برای ۴ متهم پرونده) بابت دیه فرد مجروح شده درگیری محکوم شد.

آقای احمدیان پس از ابلاغ این حکم در ابتدای شهریورماه ۹۷ از زندان مرکزی سنندج به زندان اوین منتقل شد. او مجددا اواسط سال ۹۸ از این زندان به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد.

وی نهایتا در تاریخ یازدهم مردادماه سال جاری به دنبال تعطیلی زندان رجایی شهر به همراه دستکم هفت تن از زندانیان سیاسی به زندان اوین منتقل شد. وی هم اکنون در بند چهار زندان مذکور در حال تحمل دوران محکومیت خود است.

مطلب احمدیان، حدودا ۳۸ ساله و اهل شهرستان بانه است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید