صدور کیفرخواست‌های سنگین علیه فعالان مدنی در بوکان، تداوم سرکوب گسترده در ایران

رئوف شیخ معروفی، کامران سلطانی و محمد فرجی

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، کیفرخواست‌های سنگینی علیه سه تن از فعالان مدنی که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در بوکان بازداشت شده بودند، صادر شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، رئوف شیخ معروفی، کامران سلطانی و محمد فرجی به اتهامات سنگین «افساد فی‌الارض» و «محاربه» متهم شده‌اند که به معنای صدور احکام سنگین از جمله اعدام است.

رئوف شیخ معروفی در دو پرونده جداگانه تحت تعقیب قرار گرفته است. در یک پرونده به اتهام «افساد فی‌الارض» و در پرونده دیگر که اتهامات آن مشخص نشده، در دادگاه کیفری بوکان محاکمه خواهد شد. کامران سلطانی و محمد فرجی نیز به صورت مشترک به اتهام «محاربه» متهم شده‌اند.

پرونده‌های این سه فعال مدنی پس از صدور کیفرخواست به شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی مهاباد ارسال شده است. این در حالی است که این افراد در طول مدت بازداشت تحت شکنجه‌های شدید جسمی و روانی قرار گرفته‌اند تا به اعترافات اجباری علیه خود دست بزنند.

رئوف شیخ معروفی در تاریخ پنجم دی ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در بوکان بازداشت و به مدت ۱۷۰ روز در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات این شهر و ارومیه تحت شکنجه قرار گرفت. کامران سلطانی و محمد فرجی نیز به ترتیب در تاریخ‌های سوم و هشتم اسفند ماه ۱۴۰۱ بازداشت شده و به مدت سه ماه و نیم شکنجه شده‌اند.

صدور این کیفرخواست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در ایران به صورت مسالمت‌آمیز آغاز شد و مردم به دنبال احقاق حقوق اولیه خود بودند. اما جمهوری اسلامی با سرکوب شدید و خونین معترضان، تلاش کرد تا صدای اعتراض مردم را خفه کند.

بازداشت، شکنجه و صدور احکام سنگین علیه فعالان مدنی، نشان از ترس حکومت از مطالبات برحق مردم و تلاش برای ایجاد جو رعب و وحشت در جامعه دارد. این اقدامات نقض آشکار حقوق بشر و آزادی‌های مدنی محسوب می‌شود و جامعه بین‌المللی باید نسبت به آن واکنش نشان دهد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید