بلاتکلیفی مادر بلوچ در زندان اوین؛ نسیمه اسلام زهی علیرغم ۱۱ماه بازداشت موقت همچنان در انتظار دادگاه

بازداشت

نسیمه اسلام زهی، زن بلوچ و مادر دو فرزند، که به اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت شده است، نزدیک به ۱۱ ماه است که در زندان اوین در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، تاکنون هیچ جلسه دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات خانم اسلام زهی برگزار نشده است و او در این مدت حتی یکبار هم با همسرش ملاقات حضوری نداشته است.

اولین فرزند خانم اسلام زهی پس از بازداشت او در زندان به دنیا آمده و فرزند دیگرش که در زمان بازداشت او و همسرش همراه آنها بوده، به بهزیستی سپرده شده است.

خانواده خانم اسلام زهی برای بازپس‌گیری فرزند دومشان اقدام کرده‌اند، اما تاکنون موفق به این کار نشده‌اند.

خانم اسلام زهی و همسرش در شهریورماه سال ۱۴۰۲ در استان سیستان و بلوچستان بازداشت شدند. در گزارشات نیروهای امنیتی ادعا شده که آنها در زمان بازداشت حامل سلاح بوده‌اند.

خانم اسلام زهی به همراه همسرش در شهریورماه ۱۴۰۲ در دادسرای استان سیستان و بلوچستان به اتهام عضویت در گروه داعش تفهیم اتهام شده و سپس به زندان اوین منتقل شدند.

خانم اسلام زهی حدود سه ماه را در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و سه ماه دیگر را در سلول‌های چند نفره این بند سپری کرد.

بلاتکلیفی طولانی‌مدت نسیمه اسلام زهی در زندان، عدم برگزاری دادگاه و ممانعت از ملاقات با همسرش، نگرانی‌ها را در مورد نقض حقوق او و عدم دسترسی به روند دادرسی عادلانه افزایش داده است.

بازداشت‌های فراقانونی و بدون ارائه روند دادرسی عادلانه برای شهروندان بلوچ، به ویژه پس از وقوع حوادث امنیتی در استان سیستان و بلوچستان، سابقه دارد.

نویسنده: رحیم الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید