جمشید حسن‌زهی، پس از ۵۹۲ روز حبس، به مرخصی اعزام شد

جمشید حسن‌زهی

جمشید حسن‌زهی، شهروند بلوچ که در جریان اعتراضات زاهدان در آذرماه ۱۴۰۱ بازداشت و به ۲۵ سال حبس محکوم شده بود، پس از گذشت ۵۹۲ روز، به مرخصی اعزام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای حسن‌زهی ۲۹ ساله، متاهل و دارای دو فرزند خردسال است. او در یک پرونده واحد با فرشید حسن‌زهی که به اعدام محکوم شده، به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

گفته می‌شود این دو شهروند در یک جلسه آنلاین و بدون حضور وکیل محاکمه شده و از حق دفاعیات خود محروم بوده‌اند. همچنین، گزارش‌ها حاکی از آن است که آقای حسن‌زهی در دوران بازداشت، تحت شکنجه قرار گرفته و به اتهامات دروغین مجبور به اعتراف شده است.

گفتنی است پیشتر در زمان بازداشت این افراد در بازداشتگاه اطلاعات زاهدان تحت شکنجه وادار به اعترافات اجباری علیه خود شده و پس از انتقال به زندان زاهدان و بند ۹(بازداشتگاه) زندان مرکزی زاهدان در سلول انفرادی و شرایط سخت با عدم دسترسی به تلفن و ملاقات قرار گرفته بودند.

اعزام جمشید حسن‌زهی به مرخصی، با استقبال فعالان حقوق بشر و خانواده او روبرو شده است. با این حال، آنها همچنان خواستار آزادی بدون قید و شرط او و سایر زندانیان سیاسی در ایران هستند.

این شهروندان با اتهامی تحت عنوان تیراندازی به خودرو پاسگاه روستای چشمه زیارت زاهدان بازداشت و تحت شکنجه مجبور به اعتراف شده بودند که طبق اطلاعات رسیده به حال وش و اظهارات خود این دو شهروند پس از انتقال به زندان زاهدان بیگناه بوده و در زمان این حادثه در آن منطقه وقوع حادثه حضور نداشته اند.

خانم دریا صفایی نماینده پارلمان بلژیک و خانم «بوندستاگ گلستان یوکسل» نماینده پارلمان آلمان کفالت سیاسی فرشید حسن زهی و جمشید حسن زهی  این شهروندان بازداشت شده بلوچ را بر عهده گرفته بودند.

قابل ذکر است بدنبال اعتراضات اخیر در سیستان و بلوچستان تعداد زیادی از شهروندان و از جمله کودکان زیر ۱۸سال بدون دلیل و بر خلاف روال قانونی بازداشت شده اند که از وضعیت قضایی بسیاری از آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید